onsdag 25. februar 2009

I denne bloggen har jeg valgt å skrive om sangen ''Xapa Gyan''. Den ble gitt ut i 2005 av sangeren Aras. Språket er kurdisk 'sorani'. Den ble veldig berømt blant kurdere med engang den kom ut på grunn av humøren i sangen. Filmen og teksten utfyller hverandre godt fordi begge er komedisk, men likevel gir den uttrykk for en kjærlighets historie i et land med et annet kultur enn Norge, selv om mye av dette er gammeldags og vi har bare hørt rykter om kan dette virke veldig komisk. Og vi som lever i et annet kultur kan denne videoen virke enda morsommere å se på.





Sangen handler om tre kompiser, der han ene har funnet en jente som han synes passer til kompisen sin' Aras'. Den begynner med at jenta kommer ut av ''en skole'' mens disse tre vennene venter utenfor, og hovedpersonen i videoen 'Aras', som skal prøve seg på jenta går bort og spør om han kan få et kyss av ''kinnbollene'' hennes. Og alle de mennene som sitter og ser hva som skjer gir forskjellige kommentarer som f.eks. Sier han ene '' Det kommer ikke til å gå bra med denne mannen''. en annen sier'' Søren, for en selvsikker man'' og han siste sier'' Denne mannen kommer ikke til å overleve''. Og det går nemlig den veien som han første sa. I svar blir Aras slått i ansiktet med bøker av jenta. Dansen dems er ikke en typisk kurdisk dans, og dette kan også virke ekstra morsomt. På midten av filmen, mens jenta er på vei hjem og Aras følger etter henne blir dem sett av noen andre som sitter i biler. Disse sjåførene som alle er menn blir tiltrukket av jenta og dette fører til at det blir krasj mellom mange biler. Jenta forsetter hjem og Aras følger forsatt etter. Når jenta banker på døra og faren åpner, melder hun til faren om at Aras har fulgt etter henne. Faren tar en lang spade, og løper etter Aras.

onsdag 4. februar 2009

(DIGITALE VIRKEMIDLER)



DIGITALE VIRKEMIDLER:

jeg vil begynne med å si litt om mine tidligere erfaringer om bruk av digitale virkemidler.
På ungdomskolen hadde jeg aldri fått et sånn oppgave, som vi skulle bruke digitalt til. Men da vi begynte på VGS, begynte vi med mange nye oppgave måter, og en av disse var nemlig å bruke digitale virkemidler.
Første oppgave fikk vi rett før jul som vi skulle presentere etter jul. Dette var noe helt nytt for meg og de fleste i klassen, men det var ikke et oppgave jeg gloet meg til, fordi jeg liker å bruke pc i oppgavene mine og litt praktisk arbeid, som å spille en rolle i fortellingen selv.

Før jul startet vi med noe som heter digitale fortellinger. Dette går ut på at man skal lage en historie som skal presenteres gjennom programmer som photostory, moviemaker osv. Man kan bruke virkemidler som bilder, musikk, stemmeopptak, videoer osv. Dette skulle vi da begynne med før jul, og presentere etter skolestart på nyåret.


Oppgaven gikk ut på at man skal lage en historie som skal presenteres gjennom programmer som photostory, moviemaker osv. Man kan bruke virkemidler som bilder, musikk, stemmeopptak, videoer.
Vi delte oss inn i grupper på 2-3, jeg er på gruppe med Jonatan. Vi fikk utdelt ulike temaer som vi kunne velge mellom. I og med at vi ikke har hatt vår presentasjon ennå, skal jeg ikke røpe for mye om hva denne skal handle om. Først tenkte vi at vi skulle spille inn en film selv, og ha hver vår rolle i filmen. Vi gjorde dette, men fikk så problemer med avspillings programmet! Så da gikk planen vår litt i vasken, og dette var vel egentlig grunnen til at fremføringen vår ble utsatt. Vi har prøvd oss på ulike filmprogrammer, og kommer til å fortsette med det en liten stund til. Om det absolutt ikke går, vil vi komme til å bruke andre metoder, tror jeg. Vi vil komme til å starte litt fra begynnelsen igjen, men vi får prøve å gjøre det sånn at vi slipper å gjøre altfor mye om igjen.
Det å ha jobbet med digitale fortellinger synes jeg har vært veldig gøy. Selv om vi ikke har fått til et ferdig resultat ennå. Vi hadde det veldig gøy med å lage filmene og lage den digitale fortellingen. Vi lagde mange filmer og pfotostoryer og at alle ikke klarte å være like seriøse, brukte vi noen av de filmene og bildene som var til å bruke, resten kunne vi bare se gjennom å le av. Alt i alt synes jeg dette er en veldig morsom arbeidsmetode, og at det er noe vi burde fortsette med.

LYRIKK




Lyrikk:
Vi har nå fått i oppgave om å skrive om lyrikk. Jeg vil først begynne
å fortelle om hva jeg kunne fra før om dette temaet, hva jeg synes
om den og hva den egentlig er!
Før vi begynte med lyrikk viste jeg at den er en av de tre skjønnlitterære
hovedformene. Vi har også, epikk og drama . Jeg viste også at ordet
lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra som er
musikkinstrumentet lyre. Dette var alt jeg viste om lyrikk.
Når læreren nevnte for oss i klassen om at vi skal lære mer om dette,
syntes jeg dette hørtes gammel-dags og kjedelig ut. Men etter at vi
kom mer inn på det, og leste historier om dette, ble det mer og mer
spennende. Og dette er noe som blir mest brukt i musikk og dikt, noe
som vi idag er veldig avhengig. Nede vil jeg vise noen punkt for hva
en typisk lyrisk er:
Former for lyrikk er sangtekster og dikt.
Teksten kan vare kort, men har et budskap.
Man skal få fram mest mulig på færrest mulig ord,
og dette blir mye brukt i dikter spesielt.
Lyrikk består ofte av rim, rytme, symboler og metaforer.
Vi fikk i oppgave om å finne en dikt vi likte, også vi skulle skrive om den.
Datoen på tidsgrensen gikk ut før jeg fant et dikt jeg virkelig synes var
spesielt og den heter ''Til Ungdommen''. Dette diktet er skrevet av Nordahl Grieg i 1936.



Til Ungdommen
Krigsatt av fiender,
gå inn i din tid
Under en blodig storm -
vi deg til strid
Kanskje du spør i angst,
udekket, åpen:
hva skal jeg kjempe med,
hva er mitt våpen?
Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd
For all vår fremtids skyld
søk det og dyrk det,
dø om du må - men:
øk det og styrk det!
Stilt går granatenes
glidende bånd.
Stans deres drift mot død,
stans dem med ånd!
Krig er forakt for liv.
Fred er å skape.
Kast dine krefter inn:
døden skal tape!
------------------------------------------------

Dette var halvparten av dikten. Det ble dikten jeg syntes ga mest betydning
for meg. Betydningen er fantastisk og teksten er lett å forstå. Det jeg forsto
utifra teksten når jeg leste den første gang, var at dikteren prøver å si oss at det er
vårt oppgave å jobbe imot krig uten vold. Jeg vil bruke Gandhi som et godt
eksempel på dette, jeg synes dikten sa mye om oppførselen til denne personen
som jeg synes kunne være et godt forbilde for oss alle mennesker.

onsdag 17. desember 2008




Romanen Import/ eksport
er skrevet av forfatteren Khalid Hussain i 2003.
Handlingen er omto personer som
liker hverandre med forskjellige identiteter.Disse to har vært sammen i 5 år. Men nå blir det bestemt av familien til jenta at hun skal bli giftet bort til fetteren som kommer til Norge. Jasmin vil
gjerne beholde sin kjæreste, men likevel er det viktig for henne å ikke miste sin familie, og dette gjør hun hvis hun ikke gjør som de sier. Alt virker håpløst, for disse to,Jan og Jasmin. Jan vil uansett ikke
gi slipp på henne. Han kommer fram til at han må vinne hennes families gunst. Han får kontakt med hennes familie ved å oppsøke å skrive en hovedfagsoppgave om innvandrerbutikker i dems butikk.
Der møter han Jasmins far Allahditta, en hissigpropp av en butikkeier. Allahditta er ikke særlig
begeistret for Jan, og Allahditta lar ikke merke til forholdet mellom hans datter og Jan. Møtet mellom Allahditta og Jan er møtet mellom det norske og det pakistanske.

Import Eksport er en underholdende og morsom roman, som likevel er alvorlig nok i det å utforske problemene ved tilnærming mellom den svært ulike norske og pakistanske kulturen. Om du velger å lese denne boken er det greit å
være forbered på latter og tårer. Men det er en utrolig spennende og ekstra morsemt fortelling. Bildet er hentet fra:
http://avis.skolenettet.no/skoleavis/data/b/1/13/83/0_2102_0.jpg



Jungelboken:
På det norske teater ble det satt opp en moderne versjon
av Jungelboken, vi skulle egentlig sett den for lenge siden
men forestillingen ble avlyst. Den dagen elevene egentlig
skulle først på en workshop også skulle de se forestillingen,
hadde jeg ikke muligheten til å være med. Men
jeg var så heldig og at forestillingen ble avlyst likevel.
Så jeg fikk muligheten til å se teateret likevel, men
workshopen fikk jeg ikke være med på. Den ville jeg
gjerne være med på, fordi mange av medelevene ga god
skryt om det. Etter at elevene i min klasse hadde også
vært der og hørt på Adil fortelle sin historie som danser,
var det nå alle som ga positivt kritikk om den.
Jeg har lest boken engang for lenge siden, jeg kan ikke
si jeg husker alt men så mye som jeg husker synes jeg
mange av folkeslagene og ''dyrene'' var forskjellige fra
boka, noen var bare forandret andre var modernet.
Mowgli hadde ganske lik oppførsel som i boka, han
danset hele tiden. Apene var fra vestkanten, og glade
i å feste. Disse var modernisert i forhold til boka, og
apene var veldig morsomme. Slangene var Japanske
og brukte middelaldervåpen. De var altså bare forandret,
og ikke modernisert. Hvis noe i forestillingen måtte
forbedres, ville jeg prioritert å ha en anneledes slutt,
fordi jeg synes det var veldig brå slutt. I forestillingen var Bagheera var en transvestitt, og Baloo en bokser, som passet på Mowgli og var hans lærer.
Shere Khan var en punker som var ute etter Mowgli. Dholene fra boka var sjakaler i forestillingen. Sjakalene var nærmere knyttet Shere Khan. Mowglis våpen mot Shere Khan var ild i boka, og en pistol i forestillingen. Mowgli ville skylde seg fra menneskene ved å ikke være avhengig av våpen.
Alt i alt synes jeg historien fungerte godt, og var både morsomt og trist historie. Ved å lage flere slike forstillinger blir ungedommer mer interessert i teater.
Bildet er hentet fra: http://www.discshop.se/shop/img/omslag/front_large/9/61979.jpg

onsdag 22. oktober 2008

Norsk

Mitt forhold til faget:-
Jeg synes ikke at norsk er det mest spenennde faget, men likevel så er det ikke verst å holde på med de forskjellige oppgavene. Norsk er et av de viktigste fagene som vi har på skolen. Det er hoved nøkkelen til alle de andre fagene, hvis man slitter med norsken, så litter man med de aller felste fagene og. Det er helt greit for meg at vi har det på skolen. At vi for lært oss hvordan språket som vi bruker i hverdag henger sammen er veldig greit. Min mening om de forskjellige temaene i norsk er at jeg synes å skrive noveller eller en historie er ganske intresant oppgave, fordi man kan skrive om hva man vil, og dette gjør at man skriver mer om temaet. andre oppgaver i norsk har jeg ikke no spesielt forhold til.Det at vi har fått blogger synes jeg er spsielt, og da mener jeg på en posetivt måte. I en blogg kan vi dele våre tanker med flere enn vi kjenner, om alt vi er opptatt av og synes er intresant. Dette gjør at vi forstår saken bedre og kan se på ting fra flere sider, etter at vi har diskutert og hørt på andres meninger.