onsdag 4. februar 2009

(DIGITALE VIRKEMIDLER)



DIGITALE VIRKEMIDLER:

jeg vil begynne med å si litt om mine tidligere erfaringer om bruk av digitale virkemidler.
På ungdomskolen hadde jeg aldri fått et sånn oppgave, som vi skulle bruke digitalt til. Men da vi begynte på VGS, begynte vi med mange nye oppgave måter, og en av disse var nemlig å bruke digitale virkemidler.
Første oppgave fikk vi rett før jul som vi skulle presentere etter jul. Dette var noe helt nytt for meg og de fleste i klassen, men det var ikke et oppgave jeg gloet meg til, fordi jeg liker å bruke pc i oppgavene mine og litt praktisk arbeid, som å spille en rolle i fortellingen selv.

Før jul startet vi med noe som heter digitale fortellinger. Dette går ut på at man skal lage en historie som skal presenteres gjennom programmer som photostory, moviemaker osv. Man kan bruke virkemidler som bilder, musikk, stemmeopptak, videoer osv. Dette skulle vi da begynne med før jul, og presentere etter skolestart på nyåret.


Oppgaven gikk ut på at man skal lage en historie som skal presenteres gjennom programmer som photostory, moviemaker osv. Man kan bruke virkemidler som bilder, musikk, stemmeopptak, videoer.
Vi delte oss inn i grupper på 2-3, jeg er på gruppe med Jonatan. Vi fikk utdelt ulike temaer som vi kunne velge mellom. I og med at vi ikke har hatt vår presentasjon ennå, skal jeg ikke røpe for mye om hva denne skal handle om. Først tenkte vi at vi skulle spille inn en film selv, og ha hver vår rolle i filmen. Vi gjorde dette, men fikk så problemer med avspillings programmet! Så da gikk planen vår litt i vasken, og dette var vel egentlig grunnen til at fremføringen vår ble utsatt. Vi har prøvd oss på ulike filmprogrammer, og kommer til å fortsette med det en liten stund til. Om det absolutt ikke går, vil vi komme til å bruke andre metoder, tror jeg. Vi vil komme til å starte litt fra begynnelsen igjen, men vi får prøve å gjøre det sånn at vi slipper å gjøre altfor mye om igjen.
Det å ha jobbet med digitale fortellinger synes jeg har vært veldig gøy. Selv om vi ikke har fått til et ferdig resultat ennå. Vi hadde det veldig gøy med å lage filmene og lage den digitale fortellingen. Vi lagde mange filmer og pfotostoryer og at alle ikke klarte å være like seriøse, brukte vi noen av de filmene og bildene som var til å bruke, resten kunne vi bare se gjennom å le av. Alt i alt synes jeg dette er en veldig morsom arbeidsmetode, og at det er noe vi burde fortsette med.

Ingen kommentarer: