onsdag 4. februar 2009

LYRIKK




Lyrikk:
Vi har nå fått i oppgave om å skrive om lyrikk. Jeg vil først begynne
å fortelle om hva jeg kunne fra før om dette temaet, hva jeg synes
om den og hva den egentlig er!
Før vi begynte med lyrikk viste jeg at den er en av de tre skjønnlitterære
hovedformene. Vi har også, epikk og drama . Jeg viste også at ordet
lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra som er
musikkinstrumentet lyre. Dette var alt jeg viste om lyrikk.
Når læreren nevnte for oss i klassen om at vi skal lære mer om dette,
syntes jeg dette hørtes gammel-dags og kjedelig ut. Men etter at vi
kom mer inn på det, og leste historier om dette, ble det mer og mer
spennende. Og dette er noe som blir mest brukt i musikk og dikt, noe
som vi idag er veldig avhengig. Nede vil jeg vise noen punkt for hva
en typisk lyrisk er:
Former for lyrikk er sangtekster og dikt.
Teksten kan vare kort, men har et budskap.
Man skal få fram mest mulig på færrest mulig ord,
og dette blir mye brukt i dikter spesielt.
Lyrikk består ofte av rim, rytme, symboler og metaforer.
Vi fikk i oppgave om å finne en dikt vi likte, også vi skulle skrive om den.
Datoen på tidsgrensen gikk ut før jeg fant et dikt jeg virkelig synes var
spesielt og den heter ''Til Ungdommen''. Dette diktet er skrevet av Nordahl Grieg i 1936.



Til Ungdommen
Krigsatt av fiender,
gå inn i din tid
Under en blodig storm -
vi deg til strid
Kanskje du spør i angst,
udekket, åpen:
hva skal jeg kjempe med,
hva er mitt våpen?
Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd
For all vår fremtids skyld
søk det og dyrk det,
dø om du må - men:
øk det og styrk det!
Stilt går granatenes
glidende bånd.
Stans deres drift mot død,
stans dem med ånd!
Krig er forakt for liv.
Fred er å skape.
Kast dine krefter inn:
døden skal tape!
------------------------------------------------

Dette var halvparten av dikten. Det ble dikten jeg syntes ga mest betydning
for meg. Betydningen er fantastisk og teksten er lett å forstå. Det jeg forsto
utifra teksten når jeg leste den første gang, var at dikteren prøver å si oss at det er
vårt oppgave å jobbe imot krig uten vold. Jeg vil bruke Gandhi som et godt
eksempel på dette, jeg synes dikten sa mye om oppførselen til denne personen
som jeg synes kunne være et godt forbilde for oss alle mennesker.

Ingen kommentarer: