søndag 26. april 2009

Reklame:-

En kort forklaring om hva en reklame er og hva den gjør....

Ordet ’’reklame’’ kommer fra latin og kan gi en betydning som ’’ å rope om og om igjen’’. En reklame vil gjøre et produkt, en tjeneste eller en varemerke kjent for potensielle kunder og dette gjøres via massemedier som f.eks avis, TV, radio, kino, magasiner, aviser, dataspill. Reklame kan defineres som «Et betalt kommunikasjon av et budskap i et massemedium med identifiserbar sender i den hensikt å forberede en økonomisk transaksjon». En reklame gjør at kundene vet om produktet og den vil vise positive forholder til produktet. Den skal stå imot andre varer i markedet på en skjult måte og skille mellom den egne og andres produkter. Reklamen må gi mest mulig informasjon om produktet med færrest tekst. Den skal også gjøre merkenavnet kjent. Og den skal også bidra til kjøp og igjenkjøp. For alt dette har vi et modell, AIDA-modellen. Første bokstav står for oppmerksomhet, dvs at reklamen må tiltrekke oppmerksomhet av folket. Andre bokstav står for, interesse. Reklamen må være enten morsomt, fantasi, en sang eller kanskje en kjendis som er med i reklamen. Tredje bokstav står for, ønske. Reklamen må vise at varen er ønsket av mange. Og siste A'en står for, handling. Med en god handling i reklamen blir den husket.






Grandiosa reklamen:


En god, formidlende og veldig morsomt reklame som presenterer Grandiosa. Her er det sangen som er spesielt laget for pizzaen og gir pizzaen en veldig god smak som får oss kunder til å huske navnet og produktet neste gang vi skal handle ferdiglaget pizza. Sangen er bygget på en morsomt og spennende tekst. Alle aldersgrupper er med i videoen som vil si oss at Grandiosa er likt av alle. Når vi ser reklamevideoen kan vi finne oss igjen i mye beskrivelsen jeg har skrevet oppe om reklame.

Jeg er egentlig ikke så veldig glad i pizza, men engang da jeg var ute for å handle i butikken, fikk jeg øye på Grandiosa som stod ved siden av mange andre forskjellige type pizzaer, og jeg fikk veldig lyst på den og kjøpte en for å smake. Og dette er spesielt grunnen til at jeg valgte denne reklamen som kan ha påvirket meg.

Ingen kommentarer: